Är man sjuk om man redan börjar planera julklappar?

Vilken årstidsstämpel skulle du sätta på dagens väder och vind? Inte vinter och juletid iaf eller hur? Nej. Men en annan har redan börjat planera sina julklappsinhandlingar och jag känner mig som en gamling som bunkrar upp flera månader innan. Anledningen är väl främst ekonomin. Jag håller på att slita håret av mig när jag tänker på dessa småslantar som trillar in under titeln föräldrapenning. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, en arbetslös får ut mer än vad en föräldraledig gör. Vart är världen vrickad någonstans? Tidigare har jag vart bortskämd med att inte behöva tänka på mängden pengar på kontot för det har alltid funnits kvar när nästa lön kommer. Nu har man barn att tänka på och ekonomin är en tredjedel av den lön jag är van vid. Neej, skärpning Sverige. Mer lön till föräldralediga!
.
Men innan julen träder in ska dopet äga rum. Det är en stund kvar till den också men den är det hög tid att börja planera inför. Jag känner mig både lite sprallig över det som komma skall, det ska bli mysigt, roligt och spännande. Men samtidigt är jag nervös, illamående och rädd för hur saker kommer bli och skötas. Ni som känner mig vet att någon, som egentligen SKA stå mig mycket nära och som egentligen ska ha en självklar plats på mitt barns dop, inte står med på inbjudningslistan. Och det är nog mest där rädslan och oroligheten ligger. Att andra ska yttra sig om vad dom tycker om oinbjudan till namn och trycka lite extra i mitt sår och tala om att det minsann är jag som ska skärpa mig och inte namn. Jag har ett flertal gånger fått höra att det minsann är dags att svälja "tjurigheten" och börja träffas igen, nu när jag har fått barn. För C måste väl få träffa namn. Jahaa, så nu kan vi köra med det kortet asså?! Om namn inte kunde vara en bra förebild för mig, varför har jag då skyldighet att låta C träffa namn då? Skulle namn kunna vara en bättre förebild för henne men inte för mig? Vad gör det hela logiskt? Vi tjänar inget på en träff och namn förtjänar inte en träff. Nej ni. JAG bestämmer över vem mitt barn ska träffa och inte träffa. Inte dom.
.
Så tillbaka till tråden. Dopet kan bli lite av en infekterad tillställning om rätt (fel) personer väljer det. Ifrågasättningar och sådant kommer nog inträffa redan innan ska ni se. Jag tycker hela grejen är så fruktansvärt tråkig. Att C ska behöva lida över att namn inte kunnat sköta sig tidigare, det är ju bara löjligt. Låt hennes dop bli det finaste hon kan få, snälla? Tack!
.
Då byter vi riktning på detta inlägg och talar lite mera ur skägget. Söndag. Idag ska vi förmodligen återuppta den film som jag och Rick försökte oss på att se under gårdagsnatten. Bägge två somnade i soffan, så himla mys. Och jag vaknade sedan vid halv 3-tiden av att barnskriket ljöd från sovrummet och matklockan ringde. Jag har nog aldrig sovit så bra i en soffa förut. Kan ha berott på den famn jag låg i, den är jag inte bortskämd med att få slappna av i numera.
.
Så, visa vilka ni är som intresserar er av mitt skrivande. Hur ser eran söndag ut? :)
.
/J

Kommentarer
Postat av: Linnea

Våran söndag blev att vi städade här o snart ska vi slöa framför en film, men får lite ångest då de e fint väder o man stänger inne sig. Men de blir säkert bra väder någon annan dag oxå och då ska vi vara ute mer :) Ha en bra söndag :) Kram

2011-08-21 @ 14:21:19
URL: http://niightangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0