Julhysteri!

Som jag tidigare nämnt har jag börjat med mitt julpynt idag.. samma visa varje år, jag tycker att det är skitkul att få börja med det och att allt ska bli jättemysigt när man är färdig här hemma men så fort jag börjar inser jag hur mycket det tryter på mitt tålamod. Saker som inte går som jag vill, gardiner som är för korta, lampor som inte fungerar, tomtar som fattas men som jag vet fanns förra året mm mm.  Sånna saker som bara gör julpyntandet till en börda ist för ett nöje.

Vilket får mig att tänka på hur sjuk denna jultradition egentligen är. Om man tänker efter! Hur normalt ser det ut att gå ut i naturen o hämta in en gran som man sedan ska pynta med ljus, glitter, kulor och annat krafs. Vem kom på den idéen ifrån början? Ett träd fullt med glitter och krimskrams som ska stå inomhus där insekter lever o frodas lika mycket som vi människor. Äcklig tanke! :O O sen ska man inte prata om jultomten, en (oftast) tjock farbror som är klädd i en larvig rödvit dräkt med lösskägg bärandes på en säck med julklappar och skrämmer vettet ur barnen. Klappar som är gåvor från andra släktingar och vänner men som vi lurar i barnen är ifrån tomten själv.. En tradition som med nöje gör att vi ljuger för våra egna barn. " Om du inte är snäll så kommer inte tomten till dig "
Julmaten kan jag köpa. För mattraditioner finns ju i vardagen med. Fisk på tisdagar och ärtsoppa o pannkaka på torsdagar.

Och alla dessa skumma traditioner driver oss till stress och en aning ohälsa när man ska ut i julhysterin och leta julklappar, julmat, pynt osv. Samma visa varje år, man tror att man kommer hinna men likförbannat är man ute veckan innan och inhandlar allt. Stångas bland allt annat folk för att vara först till den finaste skinkan och dom billigaste julklapparna.

Om man sammanfattar allt så låter det ju som en sjuk grej att utsätta sig själv för. Men en sak måste jag ändå säga, att julen är nog bland det mysigaste som finns! Stämningsfullt och familjärt. Värme och kärlek. Jag kan helt enkelt stå ut med alla konstigheter, för julen MÅSTE ändå upplevas en gång om året! Det ända som fattas är snön annars är jag grymt nöjd! :D

Puss påer alla julstressare! :) /J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0